Trendy digitalizace v maloobchodní sféře

Jak již bylo nastíněno v úvodu, trend digitalizace postupně proniká do všech oblastí podnikatelského sektoru a ani maloobchodní sféra není výjimkou. Technologie tak postupně pronikají jak do „tradičních“ kamenných obchodů, tak i do prostoru e-shopů a eCommerce obecně. Pro udržení konkurenceschopnosti a kroku tak bude do budoucna nezbytně nutné trendy sledovat a držet s nimi krok. V dnešním článku vám proto přinášíme výběr těch nejzajímavějších a závěrem zároveň nabízíme možnost, jak digitální transformaci podpořit nebo nastartovat.

Real-time recommendations

O tom, zda zákazník vůbec navštíví vaše stránky rozhoduje celá řada aspektů jako je umístnění ve vyhledávači, doba načítání stránky a tak podobně. Když už se však zákazník na stránky dostane, prohlíží si je v průměru několik desítek sekund, než se rozhodne je opustit. To není zrovna moc času, že? Vaším cílem je proto potenciálního zákazníka v takto krátkém časovém intervalu zaujmout natolik, aby se na stránkách rozhodl zůstat.

Jedním z nástrojů, který k tomuto slouží je doporučování v reálném čase. Princip spočívá v poznávání zákazníka skrze jeho prokliky a historii prohlížení. Na základě odhadů jsou zákazníkovi následně doporučovány co nejrelevantnější produkty a dochází tak ke zvýšení šance, že potenciální zákazník na stránce zůstane, případně i nakoupí, co potřebuje.

Doporučování v reálném čase by se dalo de facto přirovnat k prodejci v kamenné prodejně, kterému řeknete, co potřebujete a on vám doporučí nejvhodnější produkt.

AR v e-shopech

Úvodem tohoto trendu je potřeba objasnit, co to AR vlastně vůbec je. AR je zkratka pro anglické sousloví „augmented reality“, což by se dalo přeložit jako „augmentovaná realita“ nebo jako nám bližší sousloví „rozšířená realita“. Hodně zjednodušeně se jedná o zasazení digitálního objektu do reálného světa prostřednictvím skenů okolního prostředí.

S rozšířenou realitou se dá výborně pracovat právě na úrovni e-shopů. Představte si, že jste se nastěhovali do nového bytu, do kterého si chcete pořídit novou skříň, avšak nemáte právě například čas na to jet do prodejny nábytku, protože je příliš vzdálená. Přesunete se tedy na e-shop, vyberete požadovaný produkt a naskenujete QR kód, který vás přesměruje buď do aplikace nebo prostředí fotoaparátu. Telefonem následně pouze zaměříte místo, kde byste skříň chtěli mít a v tomto místě se vám zobrazí 3D model skříně v reálné velikosti. Na základě AR tak zjistíte, zda se vám do daných prostor skříň vleze, jestli se do interiéru hodí apod.

V rámci e-shopů se pracuje i s myšlenkou využití virtuální reality, avšak pro využití takové služby potřebujete VR brýle a počítač, který bude dostatečně výkonný na to, aby s virtuální realitou dokázal pracovat. Minimálně v současnosti a blízké budoucnosti tak VR nedává úplně smysl.

Indoor navigace

Indoor navigace jsou poměrně žhavým trendem, který může zásadním způsobem ovlivnit retail, a to hned z několika důvodů. Těmito důvody mohou být například rychlá orientace, úspora času, nový zážitek z nakupování, který funguje zároveň jako podpora prodeje, optimalizace procesů a další.

Díky vzájemné komunikaci Wi-Fi a Bluetooth lze určit polohu zákazníka ne na metry přesně, jako je tomu u GPS, ale dokonce na centimetry přesně. V takové digitální mapě mohou uživatelé pak snadno vytvářet cesty nebo se rovnou nechat navigovat k jakýmkoliv produktům či oddělením, což vede k výše avizovaným benefitům.

CRM systémy

CRM neboli Customer Relationship Management je databázovou technologií, která shromažďuje a zpracovává informace o zákaznících. Tato data nám opět pomáhají lépe poznat zákazníka a přizpůsobovat jim jednotlivé obchodní potřeby. Při správné práci s CRM tak dochází k budování vztahu se zákazníkem, lepšímu porozumění jeho potřeb nebo nám například pomáhá mapovat naše marketingové aktivity a dokážeme tak lépe analyzovat, jak je zefektivnit.

Pokud jste již přemítali nad započetím cesty digitalizace i ve vaší společnosti, ale investice do digitalizace jsou pro vás finančně nevýhodné nebo nevíte, jak s digitalizací začít, pak neváhejte kontaktovat našeho specialistu ohledně konzultací vašeho záměru, případně možnosti financování prostřednictvím připravované výzvy Virtuální podnik z OP TAK!

Ing. Jakub Štípek

Projektový manažer

+420 732 280 460

stipek@rpa.cz

Tématické články