Nejčastější chyby českých společností v digitalizaci

Digitalizace podniku je beze sporu velkým tématem a celosvětovým trendem posledních let, a to především proto, že při správném provedení může podniku přinést spoustu pozitivních efektů. Praxe je od teorie ale bohužel kolikrát dosti vzdálena, a proto se pojďme podívat na nečastější chyby českých společností v digitalizaci.

Zkreslené představy

Nejen o digitalizaci, ale i průmyslu 4.0, big datech apod. často vychází různé články obsahující až akademické definice, aby působily co nejprestižnějším dojem a lidé z praxe poté mají buď z kreslené představy nebo výše avizované pojmy jen přejdou jako další rádoby trend.

Definice digitalizace je přitom až absurdně primitivní: „vyhoďte papíry a vše propojte pomocí IT technologií“. V případě úspěchu se budete schopni dostat ke všem potřebným datům doslova mrknutím oka.

ERP nade vše

ERP je systém zajišťující integraci základních činností podniku, díky kterému se může podnik zaměřit na efektivitu. Může být různě rozsáhlý, a právě tenhle fakt je v některých případech kritickým místem.

Řada společností tvrdí, že ve svém ERP mají všechno, co potřebují. To je bez námitek pravda, protože ERP systémy dnes obsahují moduly od účetnictví přes výrobu až po logistiku, ale ERP není určené k tomu, aby „odedřelo“ veškerou digitalizaci ve firmě.

Proto by společnosti měly implementovat tzv. „middleware“, který funguje jako „lepidlo“ mezi softwarovými řešeními pomáhá tak agregovat data ze zdrojů, které ERP obvykle nepokrývá dostatečně precizně.

Krabicová řešení

Řada českých společnosti podceňuje nutnost individuálního řešení informačních systémů a místo toho jdou po krabicových řešeních. Vývojáři se často setkávají s frázemi od klientů jako „Nám stačí jen něco podobného, jak mají oni“.

Krabicová řešení nepředstavují zlo, ale informační systém „šitý na mírů“ skýtá spoustu benefitů, protože je uzpůsoben přímo pro vaši společnost, případné úpravy kódu jsou jednodušší a vše funguje přesně tak, jak má.

Tok informací

Samotná digitalizace je jedna věc, její účinnost je věc druhá. Aby byla digitalizace efektivní, je potřeba, aby management společnosti věděl, jaká data má sbírat. A právě komunikace managementu s řadovými pracovníky je často kámen úrazu.

Management se velmi často zajímají jen čísla, zatímco komunikace s lidmi, kteří se ve výrobě/ v provozu pohybují denně, vázne. Je důležité, aby se management zajímal o to, co je ve výrobě špatně, na co by se měl zaměřit, jaká data by měl sbírat, protože pokud firmy sbírají data, ale nikdo je neřeší nebo se na nic se nepoužívají, jsou k ničemu.

Otevřenost digitalizaci

K tomuto problému dochází většinou ve chvíli, kdy zaměstnancům nikdo dostatečně nevysvětlí, jaké jsou vlastě benefity digitalizace a co nového může přinést.

Důvody k zaujetí negativního postoje vůči digitalizaci přitom mohou být různé. Člověk, který práci fláká, se očividně bude obávat odhalení, že moc nepracuje. Management se zase může obávat, že mu majitel uvidí až moc pod ruce. Starší generace se může prostě bát, že nezvládne práci s moderními technologiemi nebo že technologie zaujmou jejich místo.

Obecně jde ale digitalizace ku prospěchu většině, a proto je důležité, aby se toto téma řešilo se všemi zaměstnanci napříč firmou a bylo jim vysvětleno, že digitalizace není nic zlého, co by je nebo jejich práci mohlo nějakým způsobem mohlo ohrozit.

Nedělejte stejné chyby a obraťte se na nás

Tématické články